Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna

Alla

Hur skapar jag ett konto?

Du skapar snabbt och enkelt ett konto via vår hemsida. Du kan också välja att skapa ditt konto direkt genom appen; Albert Junior (för barn mellan 3-9 år). Vid registrering inuti appen hanteras prenumerationen av App Store eller Google Play. Observera att eventuella erbjudanden kan skilja sig mellan hemsida och appbutiker. Vi ser fram emot att hjälpa er med matten!

Har du registrerat dig via hemsidan kommer du inom kort få ett välkomstmejl till din angivna e-postadress. Sedan är det bara att ladda ner den valda appen och börja räkna!

Vad behöver jag för att skapa ett konto?

För att bli medlem hos Albert behöver du först välja vilket medlemskap du vill ha, sedan fyller du i din e-postadress, eventuellt barnets mobilnummer (för sms med appens nedladdningslänk) och kortuppgifter. Vi tillämpar alltid en gratis provperiod, så du får känna på tjänsten. Om ni inte vill fortsätta kan ni enkelt säga upp tjänsten innan provperiodens slut, utan att en enda krona dras!
Vi har självklart ingen bindnings eller uppsägningstid. Avsluta när ni vill!

Hur lägger jag till/ändrar min profil?

Vid registrering skapar du en profil till barnet som ska använda Albert. Detta för att du ska kunna följa barnets utveckling och i framtiden få personaliserade rekommendationer och innehåll. Du anger barnets namn och ålder.
Du kan ändra eller lägga till fler profiler under rubriken “Hantera profiler” som finns i menyn när du loggar in på vår föräldraportal (via vår hemsida). Observera att du bara kan lägga till fler profiler om du har ett Plus-medlemskap. Men oroa dig inte, du kan enkelt uppgradera ditt konto i föräldraportalen!
Om du registrerat dig direkt genom appen kan du i nuläget bara lägga till och ändra profiler i appen. Det gör du genom att klicka på “Min profil” - “Om mig”.

Jag har glömt mitt lösenord, hur beställer jag ett nytt?

Du kan enkelt återställa ditt lösenord genom att klicka på den här länken. Säkerställ att du anger rätt e-postadress/mobilnummer utan blanksteg. Det händer att återställningsmejlet ibland råkar hamna i skräpkorgen, vänligen kika där om mejlet inte dyker upp i den vanliga inkorgen.

Ditt användarnamn är den e-postadress/mobilnummer du angivit vid registrering.

Hur många övningar har Albert och Albert Junior?

I Albert Junior, appen för barn mellan 3-9 år, finns över 3200 övningar. Utöver det finns massvis av roligt innehåll som exempelvis spelelement som dyker upp mellan avklarade övningar.
I Albert, appen för barn mellan 10-16 år, finns över 4800 övningar. Dessutom finns det runt 270 animerade videolektioner som pedagogiskt förklarar allt från enklare till mer avancerade problem.

Är Albert kopplad till läroplanen?

Javisst, det stämmer! Albert är utvecklad av erfarna lärare, pedagoger och forskare, som har tagit fram kvalitativt innehåll i enlighet med läroplanen. Innehållet har sedan brutits ner i mindre beståndsdelar i syfte att bli mer träffsäkert och enklare för er att skräddarsy.
I Albert Junior talar vi om nivåer istället för årskurser, då den individuella utvecklingen står i särskilt fokus. Men för att du som förälder ska få ett hum om ditt barns utveckling kan vi påstå att de olika nivåerna speglar årskurserna 1, 2 och 3. Som alltid i Albert och Albert Junior, är barnets egna förutsättningar det som sätter standarden. Det ska vara enkelt att gå tillbaka och öva på grunderna, likaså utmana sina kunskaper på en högre nivå.

Jag tror att Albert har gjort fel i en uppgift, vad ska jag göra?

Hoppsan! Vi beklagar verkligen detta. För att vi ska åtgärda felet behöver du ge oss mer information:
- Beskriv kortfattat problemet
- Vilken uppgift gäller det? Ange ID:numret till vänster om övningen (om det gäller Albert Junior) eller skicka en skärmdump på övningen.
Tack för att du hjälper oss att bli bättre!

Vad ska jag göra om appen krånglar?

Åh, nej! Det är aldrig roligt att höra att appen krånglar. Men självklart är det sånt som händer gällande tekniken. Vi arbetar så fort vi kan för att skapa den allra bästa produkten för dig och ditt barn. Om du ger oss så mycket information du kan ska vi så snabbt som möjligt undersöka problemet och åtgärda det.

Vänligen kontakta oss på support@hejalbert.se med följande information:

- Kortfattad beskrivning av problemet.
- Vilken av våra produkter har du problem med, Albert Junior (3-9 år) eller Albert (10-16 år)?
- Modellnummer på använd enhet, (På Apple produkter kan man se modellnummer på baksidan och även i inställningar under “Allmänt -> Om -> Modellnummer” För Android enheter går du in på Inställningar under “Om telefonen” OBS detta kan variera för olika android enheter)
- Vilken IOS/Android version som senast är installerad på enheten. (Kan hittas i inställningar för enheten, på samma ställe för IOS/Android där man t.ex hittar modellnummer
- Skärmdump/film där problemet framgår
Det underlättar om du ger oss så mycket information som möjligt. Men om du inte har alla uppgifter är du välkommen att kontakta oss med den information du besitter.
Vanliga problem och svar gällande dessa
Appen står bara och laddar efter inloggning
Svar: Dubbelkolla att du inte aktiverat föräldraspärr på din enhet, om så är fallet bör problemet lösas genom att du tar bort det.
Endast halva uppgiften visas i appen
Svar: Troligtvis använder du en äldre version av operativsystem som inte stödjer appens uppdateringar. Se om det går att uppdatera din enhet till den senaste versionen (detta gör du genom inställningar) och testa igen!
Jag får meddelande om att jag måste skapa en ny användare.
Svar: Innan du loggar in i appen behöver du först registrera en användare. Detta gör du enkelt genom att logga in via www.hejalbert.se fär du kan skapa en ny profil under “Hantera profiler”.
Texten är för stor i appen och jag kan inte hitta någon fortsätt knapp.
Svar: Troligtvis har du en större text inställt på din enhet. Ändra textstorleken i enhetens inställningar för att uppgifterna ska anpassas till skärmen.
Mitt barn har gjort klart alla uppgifter och nu fungerar det inte att börja om från början.
Svar: Inga problem, kontakta vår support så hjälper vi dig att nollställa ditt konto.
Jag kan inte logga in på mitt konto.
Svar: Säkerställ att användarnamnet skrivs korrekt utan något blanksteg före/efter adressen. Ditt användarnamn är den e-postadress du angett vid registrering.

Jag är lärare och intresserad av att tillgängliggöra Albert/Albert Junior för mina elever på skolan. Går det?

Självklart går det bra! Det är bara att kontakta oss på info@hejalbert.se så tar vi kontakt med dig och försöker tillgängliggöra Albert för dina elever så fort som möjligt.

Hur snabba är ni på att svara på supportärenden?

Vi har satt en maxgräns på 48 timmar under helgfria vardagar. Men, vi kommer göra vårt bästa för att imponera på dig med svarstiden!

Hur mycket kostar ett medlemskap hos Albert?

Ett medlemskap hos Albert kostar från 99 kronor, upp till 169 kronor/månad. Om du registrerat dig genom någon av våra appar gäller App Stores/Google Plays prisuppgifter och villkor.

Det står att jag kan påbörja min gratisperiod, hur funkar det?

Om du registrerar dig via vår hemsida erbjuds du alltid att testa Albert gratis. Den kostnadsfria provperioden varierar beroende på vilka kampanjer som ligger aktiva. Om du inte vill fortsätta efter provperioden behöver du avsluta innan den är slut. Observera att medlemskapet automatiskt övergår till ordinarie pris efter provperioden.
Om du däremot registrerar dig direkt genom vår app skapas och hanteras medlemskapet av App Store eller Google Play. Där gäller deras prisuppgifter och villkor – observera att dessa kan skilja sig från vår hemsida! För mer information om vad som gäller där, vänligen läs mer i din appbutik eller i vår app.

Hur avslutar jag mitt medlemskap hos Albert?

Vi tycker såklart att det är supertråkigt om du bestämmer dig för att avsluta ditt medlemskap hos Albert! Men vi hjälper dig givetvis att få till ett avslut så smidigt som möjligt.
För snabbast och smidigast avslut av Tjänsten rekommenderar Albert dig att avsluta ditt medlemskap på kontos abonnemangssida genom att logga in på Mina Sidor med inloggningsuppgifter som skickats per e-post vid registrering av konto, eller i efterhand av Alberts kundsupport.
Vid uppsägning via e-post är det viktigt att vår kundtjänst kan identifiera korrekt konto som skall avslutas. Därför behöver du ange den e-postadress du använt för att registrera kontot. Är du osäker på exakta vilka uppgifter ditt konto skapats med, vänligen skicka med möjliga alternativ, så hjälper vår support dig vidare.
Om du registrerat dig via hemsidan kan du enkelt avsluta medlemskapet om du loggar in i vår föräldraportal.
Så här gör du:

1. Gå in på hejalbert.se

2. Välj "Logga in"
3. Välj "Medlemskap och konto"
4. Välj "Avsluta medlemskap"
5. Ange anledning till avslut
6. Klart!
Ett bekräftelsemejl skickas till din e-post vid avslut.
Om du registrerat dig direkt i någon av våra appar hanteras din prenumeration av App Store eller Google Play. Om du loggar in på vår hemsida kan du enkelt se om ditt medlemskap är skapat genom app eller hemsida.
Om prenumerationen hanteras av någon av appbutikerna behöver du avsluta genom deras egna infrastrukturer. Följ länkarna nedan för enkel vägledning till avslut i respektive appbutik.
Har du köpt via App Store?
Via följande länk kan du få detaljerad beskrivning om hur du avslutar kontot:
Har du köpt via Google Play?
Via följande länk kan du få detaljerad beskrivning om hur du avslutar kontot:

Hur ändrar jag medlemskap?

Om du registrerat dig via hemsidan kan du enkelt uppdatera ditt medlemskap och till exempel uppgradera till Plus via föräldraportalen.
Om du registrerat dig via hemsidan kan du enkelt avsluta medlemskapet om du loggar in i vår föräldraportal.

Så här gör du:

1. Gå in på {hejalbert.se}
3. Välj "Medlemskap och konto"
4. Välj "Ändra medlemskap" eller "Uppgradera till Plus"
5. Välj "Välj detta medlemskap"
5. Ange anledning till avslut
Om du registrerat dig direkt i någon av våra appar hanteras din prenumeration av App Store eller Google Play. Genom att logga in på vår hemsida kan du enkelt se om ditt medlemskap är skapat genom app eller hemsida. Tyvärr kan vi i nuläget inte erbjuda Plus-medlemskap till de kunder som registrerat sig genom Albert (10-16), för övriga kunder är det möjligt att uppgradera till Plus via app-butikerna.
Om prenumerationen hanteras av App Store eller Google Play behöver du uppgradera genom deras egna infrastrukturer. Följ länken till din app-butik nedan för enkel vägledning.
Om prenumerationen hanteras av någon av appbutikerna behöver du avsluta genom deras egna infrastrukturer. Följ länkarna nedan för enkel vägledning till avslut i respektive appbutik.
Via följande länk kan du få detaljerad beskrivning om hur du uppdaterar din prenumeration:

Via följande länk kan du få detaljerad beskrivning om hur du avslutar kontot:

{Apple}
Via följande länk kan du få detaljerad beskrivning om hur du uppdaterar din prenumeration:

Via följande länk kan du få detaljerad beskrivning om hur du avslutar kontot:

Vad är skillnaden mellan medlemskapen Albert Bas, Albert och Albert Plus?

Det finns flera skillnader mellan våra medlemskap. För att göra det så tydligt som möjligt har vi listat upp skillnaderna:
Albert Bas, för 99 kronor/månad:
1 användare
Albert Junior & Albert (matematik)
Månadens aktivitet via mejl
Albert, för 139 kronor/månad:
1 användare
Albert Junior & Albert (matematik)
Albert ABC
Albert Code
Albert Geo
Detaljerad aktivitetsrapport via hemsidan
Albert Plus, för 169 kronor/månad:
4 användare
Albert Junior & Albert (matematik)
Albert ABC
Albert Code
Albert Geo
Detaljerad aktivitetsrapport via hemsidan
Den stora skillnaden är alltså att man med Albert- eller Albert Plus-medlemskap får större inblick i barnets utveckling samt tillgång till alla våra produkter. Plus-medlemskapet skiljer sig dessutom från de andra i och med att det tillåter 4 användare på samma konto. Självklart är Albert oavsett medlemskap en 100% reklamfri tjänst, utan bindnings- eller uppsägningstid!

Vilka personuppgifter samlar ni in?

Vi samlar inte in några känsliga uppgifter alls. När du registrerar dig anger du kortuppgifter, dessa hanteras på ett säkert sätt via vårt affärssystem Stripe och kan inte förmedlas vidare. Affärssystemet är certifierad som PCI Service Provider Level 1, vilket är den högsta nivån av certifiering tillgänglig i betalningsindustrin. All data är därmed krypterad och enligt EU standard. Utöver detta samlar vi in din e-postadress för att kunna dela med oss av relevant information angående ditt medlemskap, samt telefonnummer för att kunna skicka sms med appens nedladdningslänk.

För att ta del av mer information angående detta, vänligen läs vår Privacy page.

Behöver jag ha målsmans godkännande?

Ja, om du är minderårig krävs det att du får tillåtelse av din målsman att använda Albert. Genom att du godkänner användarvillkoren förutsätter vi att medlemskapet skapats med en målsmans medgivande.

Kan jag få utdrag på mina sparade personuppgifter?

Ja, givetvis kan du få det. Maila support@hejalbert.se så gör vi ett utdrag och skickar till dig. Observera att väntetiden för utdrag av personuppgifter kan ta upp till 30 dagar.

Kan jag få mina personuppgifter raderade?

Ja, givetvis kan du få det. Maila support@hejalbert.se så raderar vi alla dina personuppgifter. OBS! Notera att det innebär att ditt konto avslutas.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om appen eller om innehållet i appen?

Har du frågor om appen är du välkommen att kontakta oss på support@hejalbert.se. Om du har frågor om ditt medlemskap finner du all relevant information om du loggar in på vår föräldraportal via vår hemsida.