Hur uppfattar du ordet “skärmtid”? För många har ordet fått en negativ klang, och förknippas med dåliga vanor eller konflikter kring begränsningar som sällan hålls. Barnen bråkar om att få sitta mer och mer framför en skärm, medan du som förälder önskar dra ner på användandet. Det är viktigt att se att det är skillnad på skärmtid och skärmtid, där forskning visar att pedagogiska interaktiva appar och tidig träning i exempelvis matematik, har positiva effekter för barns lärande.
Riktlinjer för skärmtid
För att hjälpa både föräldrar och professioner har WHO (World Health Organization) och Svenska Barnläkarföreningen utarbetat riktlinjer som rekommenderar en reglerad användning av skärmtid. Riktlinjerna grundar sig i att flera forskningsöversikter visar att mer tid ägnas åt stillasittande digitala medier och att detta är kopplat till en rad hälsorisker såsom övervikt, närsynthet och sämre sömnkvalitet. Med riktlinjerna följer även råd som att inte låta skärmtiden påverka eller förhindra andra viktiga aktiviteter såsom fysisk aktivitet, sömn och social tid med familjen.
Skillnad på skärmtid och skärmtid
Forskningen och riktlinjerna framhåller vikten av att inte låta skärmtiden störa dessa viktiga aktiviteter. Samtidigt belyser man, precis som vi på Albert, att pedagogisk skärmtid kan gynna barnets kognitiva utveckling*. Med Albert får ditt barn både en lärorik och rolig stund på en och samma gång, och en god start i skolämnena matematik, svenska och engelska. Albert är alltså ett bra alternativ när ditt barn vill spendera tid framför skärmen.
Här kommer 5 tips på hur du och din familj kan tänka kring skärmtid och göra den mer utvecklande:
Skapa en rutin som fungerar för er familj.
Att använda Albert under kortare pass några gånger i veckan är bättre än långvarig användning. Detta eftersom aktiviteterna i appen tränar ditt barns förmågor i matematik, engelska och svenska. Kanske är det en stund efter frukosten, medan middagen tillagas eller när barnet kommer hem efter en kvällsaktivitet som är den bästa tiden för er att använda Albert? Tiden före läggdags är det bättre att läsa en bok tillsammans eller något annat avkopplande.
Se skärmtid som möjlighet för tid tillsammans.
Ge denna stund med lärorik skärmtid ytterligare en boost genom att sitta ner tillsammans med ditt barn och spela. Samhörigheten främjar lärandet och engagemanget hos barnet då du som förälder kan vara en förebild och visa att matematik och språk är viktigt. Dessutom kan du finnas där som stöd och uppmuntra när det går bra!
Ha ett balanserat perspektiv kring digitalt och analogt.
Det ena behöver inte utesluta det andra, så använd gärna appen i kombination med analoga hjälpmedel. Gör uppgifter i matteboken eller räkna i vardagliga situationer, och komplettera med Alberts appar. Då får ni enkelt in repetition och inlärningen blir både rolig och effektiv!
Lärorik skärmtid efter fysisk aktivitet.
En stund med Albert efter en fysisk aktivitet kan faktiskt göra gott! Dels för att koncentrationen är förhöjd i 30 minuter efter fysisk aktivitet, men också för att ditt barn då kan komma ner i varv.
Pedagogiskt och roligt utanför skolan.
I appen får ditt barn, klädd som en astronaut, göra övningar i en äventyrsfylld värld och lära känna flera roliga karaktärer! Genom berättandet och färg, form och ljud blir inlärningen enklare. I Albert har din familj tillgång till övningar som är utformade av pedagoger att använda i hemmet såväl som på resande fot.
Vill du läsa mer? Ta del av aktuella riktlinjer hos både WHO (World Health Organization) och Barnläkarföreningen.
* Adams, C., Kubin, L., & Humphrey, J. (2023). Screen technology exposure and infant cognitive development: A scoping review. Journal of pediatric nursing, 69, e97–e104. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.12.013